Sydtoftens Plejecenter
7200 Grindsted
- Telefon
- 72141927
- Virksomhedsform
- Kommunal
- voksenstoette@Billund.dk
- Hjemmeside
- Billund.dk
Om os
Boliger
21Beboere
21Lejligheder
- Tekøkken tilgængelig
- 1-værelseslejligheder tilgængelig
- Internet tilgængelig
- Skabe tilgængelig
- Altan/terrasse tilgængelig
- Eget badeværelse tilgængelig
- TV-Pakke tilgængelig
- Eget dyr tilladt tilgængelig
- 2-værelseslejligheder (Ikke oplyst)
Mad
- Morgenmad tilgængelig
- Middagsmad tilgængelig
- Aftensmad tilgængelig
- Maden laves på plejehjemmet (Ikke oplyst)
Ydelser
- Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
- Plejehjemslæge tilgængelig
- Tilknyttet frisør tilgængelig
- Vask af sengetøj tilgængelig
- Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)
Faciliteter
- Fælles dyr tilgængelig
- Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
- Træningsfaciliteter tilgængelig
- Gårdhave/grønne områder tilgængelig
- Sansehave (Ikke oplyst)
Aktiviteter
- Benyttelse af frivillige tilgængelig
- Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
- Udflugter tilgængelig
Plejehjemsleder
Plejecenteret er
kendt for at have fokus på Kerneopgaven ”den enkelte borger” og for at være et
rart og hyggeligt sted at bo.
Omgivelser
Vi bor i den sydlige del af byen Grindsted, med direkte adgang til et rekreativt område "engen", som om sommeren står i det mest fantastiske blomsterflor.
Vi vil nå dertil, hvor vi siger, og borgeren tænker: "Sammen finder vi ud af det"
Vi vil nå dertil, hvor vi siger, og borgeren tænker: ”Sammen finder vi ud af det”.
Det gør vi med afsæt i kommunens bærende værdier: Dialog, Udvikling og Respekt, hvor
Respekt for Selvstændighed betyder, at vi i praksis… |
….. respekterer, at borgeren er ekspert i eget liv, hvor borger selvstændigt træffer beslutninger og handlinger. |
….. stiller kompetencer til rådighed ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor vi respekterer og understøtter det værdige liv for den enkelte borger. |
Respekt for Selvbestemmelse betyder, at vi i praksis… |
..... inddrager borgeren, så han/hun oplever en høj grad af frihed og selvbestemmelse. |
….. sikrer, at borgeren får indflydelse på eget liv. |
Mestre Livsudfoldelse betyder, at vi i praksis… |
..... understøtter det liv, borgeren ønsker at leve |
….. møder borgeren i alle livsfaser og dermed understøtter mestring af eget liv |
….. tværfagligt og professionelt motiverer borgeren til at bruge egne ressourcer |
….. sammen med borgeren finder muligheder ikke begrænsninger |
Bevare Identitet betyder, at vi i praksis… |
….. understøtter forskelligheden hos den enkelte borger |
….. gennem dialog med borgeren er nysgerrige på livshistorien |
….. viser hensyn til integritet, da der er noget i enhver borger, vi ikke må røre, medmindre vi får lov. |
Aktiviteter
Mange af beboerne er med i de daglige gøremål og der er faste aktiviteter som f.eks. spil og oplæsning.
Vi har et kontaktråd, der mødes ca. 4 gange årligt.
Vi har en aktiv vennekreds, som sørger for mange gode tiltag for borgerne, og hjælper til ved vores faste arrangementer f.eks. sang og musik.
Derudover er der i huset ansat en aktivitetsmedarbejder.
Relation til beboerne
Faglige tilgange
Vores måde at løse opgaver på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS. (Hvad er ETIKOS - beskrivelse)
Vi arbejder med den personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC-demens, et E-learningsprogram udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet.
Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.
Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.
Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.
På hvert enkelt plejecenter er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til
At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser
At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet
At pleje og omsorg på plejecentre matcher borgernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav
At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet
Samarbejde med pårørende
På plejecentret er der et kontaktråd, som består af en repræsentant fra Vennekredsen, en repræsentant fra kiosken, to pårørende repræsentanter, to borger repræsentanter, en medarbejderrepræsentant, centerlederen og en repræsentant fra Ældrerådet, hvor der samarbejdes omkring dagligdagen på centret.
Personalet har i gennemsnit 19 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023
Om os
Boliger
21Beboere
21Om boligerne
Plejecentret Sydtoften ligger i den vestlige del af Grindsed by og er bygget af flere omgange
Dag- og træningscentret var sammen med storkøkkenet klar til indflytning i januar 1983.
Herefter blev plejecentret bygget i 1984-1985. I 1996 er plejeboligerne nyopførte efter en brand, så der i dag er 30 plejeboliger.
I 2014 blev der i forlængelse af plejecentret opført yderligere 8 plejeboliger til ældre fysisk- og psykisk udviklingshæmmede borgere også kaldet Fasanhuset.
Vi har 2 gårdhaver og et fælles opholdsrum kaldet "Torvet".
I tilknytning til "Torvet" er der et modtagerkøkken som modtager mad fra Produktionskøkkenet, der blev opført i 2014 og ligger nabo til plejecentret.
Boligen
Indskud og husleje
(før evt. boligydelse) Pr. 1/1-19 5.310 kr.
Kontakt
7200 Grindsted
- Telefon
- 72141927
- voksenstoette@Billund.dk
- Hjemmeside
- Billund.dk
Mad
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale mad.
Der betales for de valgte måltider ved træk bagud i pensionen én gang hver måned.
Der bliver forud for madservicen trukket et engangsbeløb som depositum svarende til én måneds betaling.
Maden bliver serveret i tidsrummene kl. 8-10, kl. 12-13 og kl. 18-19. Vi spiser så vidt muligt i den fælles spisestue.
Vi serverer kold mad til frokost og varm mad til aften.
Hvis du har private aftaler og ikke skal spise med, kan du afbestille et måltid 5 hverdage før.
Har man som pårørende lyst til at spise med på plejecentret, kan det altid ved forudbestilling og mod betaling lade sig gøre.
Om ydelser med egenbetaling
Tøjvask:
Byrådet fastsætter betalingen for den kommunale tøjvask.
Centeret kan være behjælpelig med tøjvask, i så fald opkræves et beløb hver måned via pensionen. Når centret er behjælpelig med tøjvask ved indflytning, skal dit tøj mærkes med elektroniske chips. Der opkræves et engangsbeløb for en chippakke. Chippakken koster 517 kr. og det vil være personalet der mærker alt tøjet.
Taksten for tøjvask er pr. måned 350,00 kr. som reguleres en gang årligt.
Frisør og fodpleje:
Centret har en frisør og fodplejer tilknyttet, spørg plejepersonalet ved behov.
Bus:
Flere af centrene i Billunde Kommune har en bus. Det er muligt for dig og dine pårørende at leje en af disse. Spørg personalet for yderligere information.
Fuldmagt:
Du vil blive bedt om at underskrive en fuldmagt ved indflytning på centeret. Fuldmagten indebærer, at Billund Kommune kan trække betaling for mad og evt. vask m.m. i din pension.
Kontakt
7200 Grindsted
- Telefon
- 72141927
- voksenstoette@Billund.dk
- Hjemmeside
- Billund.dk