Sydtoftens Plejecenter

Sydtoftens Plejecenter Sydtoften 100
7200 Grindsted
Telefon
72141927
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
voksenstoette@Billund.dk
Hjemmeside
Billund.dk

Om os

Boliger

21

Beboere

21

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder (Ikke oplyst)

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet (Ikke oplyst)

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)

Faciliteter

  • Fælles dyr tilgængelig
  • Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Sansehave (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder



Plejecenteret er
kendt for at have fokus på Kerneopgaven ”den enkelte borger” og for at være et
rart og hyggeligt sted at bo.

Omgivelser

Vi bor i den sydlige del af byen Grindsted, med direkte adgang til et rekreativt område "engen", som om sommeren står i det mest fantastiske blomsterflor.

Vi vil nå dertil, hvor vi siger, og borgeren tænker: "Sammen finder vi ud af det"

Vi vil nå dertil, hvor vi siger, og borgeren tænker: ”Sammen finder vi ud af det”.

 

Det gør vi med afsæt i kommunens bærende værdier: Dialog, Udvikling og Respekt, hvor

Respekt for Selvstændighed betyder, at vi i praksis…

….. respekterer, at borgeren er ekspert i eget liv, hvor borger selvstændigt træffer beslutninger og handlinger.

….. stiller kompetencer til rådighed ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor vi respekterer og understøtter det værdige liv for den enkelte borger.

 

Respekt for Selvbestemmelse betyder, at vi i praksis…

..... inddrager borgeren, så han/hun oplever en høj grad af frihed og selvbestemmelse.

….. sikrer, at borgeren får indflydelse på eget liv.

 

Mestre Livsudfoldelse betyder, at vi i praksis…

..... understøtter det liv, borgeren ønsker at leve

….. møder borgeren i alle livsfaser og dermed understøtter mestring af eget liv

….. tværfagligt og professionelt motiverer borgeren til at bruge egne ressourcer

….. sammen med borgeren finder muligheder ikke begrænsninger

 

Bevare Identitet betyder, at vi i praksis…

….. understøtter forskelligheden hos den enkelte borger

….. gennem dialog med borgeren er nysgerrige på livshistorien

….. viser hensyn til integritet, da der er noget i enhver borger, vi ikke må røre, medmindre vi får lov.

Aktiviteter



Mange af beboerne er med i de daglige gøremål og der er faste aktiviteter som f.eks. spil og oplæsning.

Vi har et kontaktråd, der mødes ca. 4 gange årligt.

Vi har en aktiv vennekreds, som sørger for mange gode tiltag for borgerne, og hjælper til ved vores faste arrangementer f.eks. sang og musik.

Derudover er der i huset ansat en aktivitetsmedarbejder.

sydtoften 471

Relation til beboerne

Faglige tilgange

Vores måde at løse opgaver på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS. (Hvad er ETIKOS - beskrivelse)
Vi arbejder med den  personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC-demens, et E-learningsprogram udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet.

Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.

Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.

Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.

Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.

På hvert enkelt plejecenter er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til

  • At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser

  • At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet

  • At pleje og omsorg på plejecentre matcher borgernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav

  • At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet 

Samarbejde med pårørende

På plejecentret er der et kontaktråd, som består af en repræsentant fra Vennekredsen, en repræsentant fra kiosken, to pårørende repræsentanter, to borger repræsentanter, en medarbejderrepræsentant, centerlederen og en repræsentant fra Ældrerådet, hvor der samarbejdes omkring dagligdagen på centret.