Plejecenter Mødestedet

Plejecenter Mødestedet Nygade 29A
7200 Grindsted
Telefon
79727045
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
voksenstoette@Billund.dk
Hjemmeside
www.billund.dk

Om os

Boliger

27

Beboere

27

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder (Ikke oplyst)

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig

Mad

  • Morgenmad tilgængelig
  • Middagsmad tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Maden laves på plejehjemmet (Ikke oplyst)

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)

Faciliteter

  • Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
  • Træningsfaciliteter tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr (Ikke oplyst)
  • Sansehave (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder




At være
stedet med de varme hænder. Vi er
lydhør over for borgerne og deres pårørende. Mange
borgere vælger stedet fordi de er, vant til at komme i huset, da de tidligere
har gået til aktiviteter på centeret. Og så
er vi stedet med mange arrangementer.










Omgivelser

 

Plejecenter Mødestedet ligger i hjertet af Grindsted, og med indkøbsmuligheder i umiddelbar nærhed

Vi bor i naturskønne omgivelser med naturstier til søområder indenfor 500 m fra plejecenteret.


 Vi ønsker at skabe rettighed velfærd med mulighed for et godt liv hele livet

kerneopgaven8

Voksenstøtteområdets kerneopgave er at gøre den enkelte borger til herre i eget liv, og understøtte et værdigt liv på borgerens egne præmisser.

Det betyder først og fremmest et liv med selvbestemmelse, hvor borgeren gennem målrettet og kvalificeret støtte, nærvær og omsorg hjælpes til at træffe egne valg og mestre mest muligt selv i hverdagen.

Når vi har fokus på at respektere borgerens selvstændighed og selvbestemmelse

• Vi møder borgeren på den præmis, at borgeren er herre i eget liv

• Vi lader borgeren træffe egne valg, også selvom vi som professionelle tænker andet

• Vi definerer ikke, hvad der er rigtigt for borgeren, men hjælper borgeren til selv at gøre det

• Vi tør give slip på borgeren og lade ham/hende gøre sine egne erfaringer

Når vi har fokus på at borgeren skal mestre livsudfoldelse

• Vi lader borgeren gøre det, han/hun selv er i stand til

• Vi har øje for borgerens ressourcer for at styrke hans/hendes udvikling

• Vi prioriterer tid til borgerens udvikling, selvom udvikling tager tid

Når vi har fokus på at motivere borgeren og bevare deres identitet

• Vi er nysgerrige på borgerens levede liv, samt hvad der betyder noget for den enkelte

• Vi har fokus på at skabe tryghed for borgeren uden at være overbeskyttende

• Vi vil søge at forstå meningen med borgerens handlinger

Aktiviteter


Vi har daglige aktiviteter som f.eks. stolegymnastik, boccia og fælleskaffe. Vi får besøg af dagplejebørn. Hver 14. dag er der gudstjeneste her i huset. En gang om ugen åbner en frivillig Bixen - vores lille butik hvor beboerne kan købe almindelige dagligvarer.

Vi har stor glæde af mange frivillige, som giver vores beboere adspredelse i hverdagen med bl.a. køreture rundt i byen.

Plejecenter Mødestedet er samlingssted for mange foreninger, så her kommer rigtig mange friske pensionister.

Kontaktrådet og centerrådet er med til at arrangere fester f.eks. forårsfest og høstfest.

I kælderen har vi et motionsrum, som alle pensionister i kommunen kan benytte mod et symbolsk beløb.

Relation til beboerne

Faglige tilgange

 

Vores måde at løse opgaver på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS.

 

Vi arbejder med den personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC – demens, et E-learningsprogram udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet.

 

Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.

 

Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.

 

Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.

 

Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.

 

På hvert enkelt plejecenter er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til

  • At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser

  • At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet

  • At pleje og omsorg på plejecentre matcher beboernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav

  • At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet 

 


Samarbejde med pårørende

Pårørende

For at give de bedste muligheder for indhold og livskvalitet i hverdagen for vores beboere på plejehjemmet, tillægger vi et godt samarbejde og en god dialog mellem beboere, pårørende og personale stor værdi.

Man er altid velkommen til at henvende sig og drøfte evt. ønsker eller udfordringer.

 

Besøg

Din familie og venner er hjerteligt velkomne. Der er ingen fast besøgstid. Man bedes dog vise hensyn i relation til spisetiderne, således at måltidet kan afvikles stille og roligt. Beboere og pårørende er velkomne til at gå ture og benytte plejehjemmets have, fællesarealer og pårørende er altid velkomne til at spise med mod betaling (ved bestilling i forvejen)

 

Information til pårørende

Plejehjemmet informerer én pårørende ved akut sygdom m.v.

Pårørende bedes selv sørge for informere videre.

Man bedes sikre, at plejehjemmet har alle nødvendige data og telefonnumre m.v.

 

Forventningssamtale

2-3 uger efter indflytningen vil der blive afholdt en forventningssamtale med kontaktpersonen, beboeren og evt. pårørende, hvor vi sammen kan planlægge, hvorledes din dagligdag bliver bedst mulig og hvor vi kan afstemme gensidige forventninger. Vi forventer at afholde opfølgningsmøde én gang årligt.