Hejnsvig Plejehjem

Hejnsvig plejecenter
Hejnsvig Plejehjem Kirkevej  8A
7250 Hejnsvig
Telefon
79 72 70 29
Virksomhedsform
Kommunal
E-mail
voksenstoette@billund.dk
Hjemmeside
Hejnsvig plejehjem

Om os

Boliger

20

Beboere

20

Lejligheder

  • Tekøkken tilgængelig
  • 1-værelseslejligheder tilgængelig
  • 2-værelseslejligheder tilgængelig
  • Internet tilgængelig
  • Skabe tilgængelig
  • Altan/terrasse tilgængelig
  • Eget badeværelse tilgængelig
  • TV-Pakke tilgængelig
  • Eget dyr tilladt tilgængelig

I området

  • Afstand til indkøb <500 meter tilgængelig
  • Afstand til kirke <500 meter tilgængelig

Mad

  • Maden laves på plejehjemmet tilgængelig
  • Aftensmad tilgængelig
  • Morgenmad (Ikke oplyst)
  • Middagsmad (Ikke oplyst)

Ydelser

  • Tilknyttet fodterapeut tilgængelig
  • Plejehjemslæge tilgængelig
  • Tilknyttet tandlæge tilgængelig
  • Tilknyttet frisør tilgængelig
  • Vask af sengetøj tilgængelig
  • Mulighed for tilkøb (Ikke oplyst)

Faciliteter

  • Kiosk på plejehjemmet tilgængelig
  • Gårdhave/grønne områder tilgængelig
  • Fælles dyr (Ikke oplyst)
  • Sansehave (Ikke oplyst)
  • Træningsfaciliteter (Ikke oplyst)

Aktiviteter

  • Beboerråd tilgængelig
  • Benyttelse af frivillige tilgængelig
  • Faste ugentlige arrangementer tilgængelig
  • Pårørenderåd tilgængelig
  • Udflugter tilgængelig

Plejehjemsleder

Vi vil at Hejnsvig Plejehjem opleves
som et hyggeligt sted for både borgere, pårørende og gæster, så alle føler sig velkommen.
Det er borgerens eget hjem ,
så vi vægter den hjemlige atmosfære højt.
Vi tager udgangspunkt i kerneopgaven ,
i vores tilgang til opgaverne.

Omgivelser

Hejnsvig Plejehjem er beliggende i rolige omgivelser, meget tæt på byens kirke og ikke langt til indkøb. Der er en gårdhave hvor nogen af lejlighederne vender ud mod, og en stor del af lejlighederne har terrasse. I gå afstand  er der sti til en lille sø, hvor der er borde og bænke, og grillhytte. Der er offentlig transport muligheder.

Vi vil nå dertil, hvor vi siger, og borgeren tænker: "Sammen finder vi ud af det"

Voksenstøtteområdets kerneopgave er at gøre den enkelte borger til herre i eget liv, og understøtte et værdigt liv på borgerens egne præmisser.

Det betyder først og fremmest et liv med selvbestemmelse, hvor borgeren gennem målrettet og kvalificeret støtte, nærvær og omsorg hjælpes til at træffe egne valg og mestre mest muligt selv i hverdagen.

Når vi har fokus på at respektere borgerens selvstændighed og selvbestemmelse

Vi møder borgeren på den præmis, at borgeren er herre i eget liv

Vi lader borgeren træffe egne valg, også selvom vi som professionelle tænker andet

Vi definerer ikke, hvad der er rigtigt for borgeren, men hjælper borgeren til selv at gøre det

Vi tør give slip på borgeren og lade ham/hende gøre sine egne erfaringer

Når vi har fokus på at borgeren skal mestre livsudfoldelse

Vi lader borgeren gøre det, han/hun selv er i stand til

Vi har øje for borgerens ressourcer for at styrke hans/hendes udvikling

Vi prioriterer tid til borgerens udvikling, selvom udvikling tager tid

Når vi har fokus på at motivere borgeren og bevare deres identitet

Vi er nysgerrige på borgerens levede liv, samt hvad der betyder noget for den enkelte

Vi har fokus på at skabe tryghed for borgeren uden at være overbeskyttende

Vi vil søge at forstå meningen med borgerens handlinger

Aktiviteter

Aktiviteter for alle

På Hejnsvig Plejehjem er der tilknyttet en aktivitetsmedarbejder. Der planlægges aktiviteter hver dag. Det kan være alt fra oplæsning, sang, motion , bagning, til besøg af børnehave , besøg af dyr, eller ture ud af huset.
Musik og sang er en stor del af hverdagen.

Der afholdes også forskellige arrangementer, gennem året, f.eks. fastelavn, høstfest, grillaften, og julefrokost. Der afholdes bankospil, film- aften, og en gang om måneden er der gudstjeneste.
De beboer der  ønsker det ,kan være med i de daglige gøremål.
Hejnsvig plejehjem har en vennekreds tilknyttet, som sørger for mange gode tiltag for beboerne.
F.eks har de kiosk hver 14 dag på plejehjemmet.

 

 

 

Relation til beboerne

Vores måde at løse opgaver på, er med afsæt i kerneopgaven. Alle ledere og medarbejdere anvender 4 etiske grundprincipper, hvor fokus er på etik og værdier i de relationer man indgår i. Alle ledere og medarbejdere har været igennem et forløb med ETIKOS.
Vi arbejder med den personcentrede omsorg med fokus på det hele menneske. Alle medarbejdere har været igennem ABC – demens, et E-learningsprogram udarbejdet af National Videnscenter for Demens, Rigshospitalet.
Vi anvender Triage som metode i tidlig opsporing af begyndende sygdom, hvor vi vurderer og reagerer på tidlige sygdomstegn og begyndende funktionstab hos borgeren.
Vi anvender metoden I sikre hænder, hvor der arbejdes med sikring af arbejdsgange og standarder indenfor områderne medicinhåndtering, tryksår, fald og infektion med henblik på at forbedre kvalitet og patientsikkerhed.
Vi arbejder ud fra den rehabiliterende tankegang, hvor borgere, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.
Vi inddrager borgeren bl.a. ved afholdelse af en indflytningssamtale, hvor der i samtalen om borgerens liv, muligheder, ønsker og behov sker en forventningsafstemning. Der afholdes tværfaglige borgermøder med deltagelse af forskellige faggrupper. Formålet er at få en dybere indsigt i borgerens problemstillinger og en afklaring på, hvad der skal arbejdes videre med for at fremme livskvaliteten hos den enkelte.
På hvert enkelt plejehjem er der etableret et Kontakt Råd, som medvirker til
• At centret er et godt sted at være med fokus på nærvær, fællesskaber og gode oplevelser
• At udvikle centret i samskabelse med plejecenterlederen, pårørende, medarbejdere, frivillige og andre relevante aktører i lokalområdet
• At pleje og omsorg på plejehjemmet matcher beboernes ønsker og behov inden for rammerne af gældende kvalitetsstandarder og lovkrav
• At initiativer, aktiviteter og arrangementer udvikles og matcher borgernes behov i lokalområdet

Samarbejde med pårørende

Pårørende

Pårørende er altid meget velkommen til at henvende sig og drøfte evt. ønsker eller udfordringer.

Kontaktrådet

I kontaktrådet sidder der pt 4 pårørende, 1 beboere, Plejehjems leder, en medarbejderrepræsentant, en repræsentant fra Hejnsvig plejehjems  Vennekreds og en repræsentant fra Ældrerådet, der afholdes som udgangspunkt 4 møder årligt, der er Generalforsamling i januar måned. 

Fest og Arrangementer

Pårørende er meget velkomne til at deltage til de fester og arrangementer med mod betaling.  Beboerne og pårørende er velkomne til at benytte plejehjemmets fællesarealer, og pårørende er altid velkomne til at spise med mod betaling (ved bestilling i forvejen).

Informationer til Pårørende

"Receptionisten" ( en digital informationstavle) her bliver der løbende lagt information omkring husets aktiviteter og fester.

Personalet har i gennemsnit 4,3 sygefraværsdage pr. år. Opgjort for året 2023